De laatste dag in Azzano

27 mei 2016 - Azzano, Italië

Het s al weer even geleden dat ik voor het laatst van mij heb laten horen. Het leven hier kabbelt gestaag verder. beetje eten, beetje kappen, beetje koffie, lunch en avondeten en veel vertellen, veel plezier maken en ook de nodige serieuze verhalen en gesprekken. Het valt allemaal niet mee.

Behalve hakken gaan we ook op excursie. Afgelopen woensdag naar een familie bedrijf, hoog in de bergen, waar ze gereedschap maken voor beeldhouwers. Dan heb ik het over Pietro Milani in het dorpje Pomezzana. Een klein familiebedrijf, sinds 1870 waar de "öude" Pietro niet meer werkt maar boven in het gebouw sinds 17 jaar beelden ven hout maakt. Onder in het bedrijfje worden beitels en raspen gemaakt, op de oude  manier. Stang ijzer in het vuur, dan onder een grote pons, dan met de hamer op het aanbeeld en klaar. Alleen nog afharden. Wat ze ook deden was raspjes maken van gehard metaal. Alle beeldhouwers kennen die wel, kleine, half ronde, dunne, dikkere,  kromme etc. Het bizarre is  dat ze met de hand alle !! puntjes er in slaan, zo regelmatig of het met de machine gaat. Blijkbaar leveren ze een uitstekend product want zelf de Duitse beeldhouwwinkel verkoopt ze. Zelf begrijp ik niet hoe ze met de hele familie ervan kunnen leven..Verder... als de NL arbeidsinspectie alleen al de deur zou openen, zou het bedrijf worden vergrendeld, gesloopt, ingepakt wegens gevaarlijke stoffen en de milieu dienst zou zeker een jaar nodig hebben om e.e.a. op te ruimen. This is Italy.

Daarna hebben we een marmergroeve bezocht hoog in de bergen, wat betekende weer 50 haarspeldbochten terug het dal in en 100 omhoog. De groeve heet Cervaiole. indrukwekkend. Wat overigens ook aardig is, is de groeve tegenover de Campo aan de andere kant van het dal, de groeve Trambisera, waar Michelangelo zijn eerste beelden heeft gemaakt.

Mijn moment van gisteren wil ik niet onvermeld laten. We waren uitgenodigd bij twee dames om te komen eten in hun verblijf.totaal waren we met acht personen. Dikke pret uiterst gezellig en het werd laat, heel laat. Een van de twee dames is wat ouder dan ik, overdag niet echt uitgesproken, rustig en zoals dat gaat vorm je dan een beeld van iemand. Klein foutje... ze was extreem levendig, veel energie, helemaal gek van muziek, vanaf Buddy Holly tot Adele. Zelfs hebben we met zijn alle nog uitgebreid staan dansen in de kleine huiskamer. Dikke pret. Gebeurt niet vaak dat ik me zo vergis.

Ok, de laatste bijdrage van Azzano, de volgende en laatste bijdrage komt uit Merkelbeek over een handvol dagen. Gegroet en dank voor de reacties.

1. Wiltrud:
    27 mei 2016
    Klingt allemaal heel mooie. Ben op die fotos en op jou werken benieuwd ;-)
  2. Gilbert Schellart:
    Hi Wolf,

Leuk en informatief verhaal dat ook zo goed begon, een pensionado die alles rustig aan doet maar zich dan aan het eind van de dag toch weer laat verleiden tot een uitspatting. Ouwe snoeper! Geniet van de laatste dagen (of uren?) en nu maar hopen dat de douane je niet aanslaat voor al het marmer dat je Nederland wil binnensmokkelen.
    Groeten van Ludy en Gilbert
  3. Marjo Thelen:
    Hi Wolf,

Het zit er weer bijna op. Leuke verhalen van het beeldhouwen
    en die leuke avond dat jullie ook nog gedanst hebben, super.
    Een hele goede thuisreis en tot volgende week.

Groetjes, Ger en Marjo
  4. Angelique Cremers:
    27 mei 2016
    Heyyy Wolf, zo ken ik je ten voeten uit. Genieten van begin tot einde. Geniet nog deze laatste dag en rij voorzichtig weer naar huis (met al die stenen in de auto)
  5. Iris:
    27 mei 2016
    Nou pap, ik geloof dat wij hier een hele dag moeten uit gaan trekken om al je belevenissen te horen. Klinkt in iedergeval heel leuk allemaal.
    Ik heb hier de mannen alleen gelaten in het huis met stof, heel veel stof. Ik ga naar Reuver, vergadering en een drankje na afloop. Niet helemaal hetzelfde als die 'vergaderingen' van jou maar een goed excuus om de bouwplaats voor even te verlaten!

Liefs
  6. Marlies Brandts:
    Hoi Wolf,
    Jammer dat het weer voorbij is, je hebt het goed naar je zin gehad en waarschijnlijk een mooi beeld gemaakt.
    Een goede reis terug en tot ziens in Nederland!
    Groetjes,
    Marlies
  7. Marian:
    27 mei 2016
    Hei Big Bro, wat jammer dat het alweer voorbij is! Maar je hebt ervan genoten, dat is duidelijk te lezen. En wie weet... volgens mij was dit de eerste, maar zeker niet de laatste keer om "cultuur" te beleven ;-)
    Rij voorzichtig en kom heel weer thuis. Je zusje :)
  8. Marjo Willems:
    27 mei 2016
    Leuk,levendig verhaal,en genoeg te beleven lijkt me!
    Goede reis terug!
  9. Mälvine Trepels:
    28 mei 2016
    Leuk om je verhaal weer te lezen Wolf. Goede reis terug. Wordt tijd dat we weer eens gaan wandelen met de honden.
    Groetjes uit Heerlen :)
  10. Max:
    28 mei 2016
    Leuke verhalen broer, goeie reis terug
    Grt
  11. Sietske:
    30 mei 2016
    Late reactie, we hebben het Piemontese tempo al aardig overgenomen. Zo te lezen heb je je weer op z'n Wolfs mis-/gedragen... Je bent inmiddels weer thuis en in het gareel neem ik aan. Ben benieuwd naar je beeld(en?)!