Een rustige zondagmiddag

22 mei 2016 - Azzano, Italië

Azzano, half vier lekker in de zon onder een grote parasol op Campo. Theo en Dorothea zijn de enige twee die bezig zijn met handgereedschap terwijl Saskia, -onze grote hulp bij allerhande zaken- ook wat op de computer doet. De rest geniet ergens in de omgeving van de zon of van de terrasjes. (Overigens is het dichtstbijzijnde dorp vanaf Azzano 20 minuten over een smalle slingerweg de berg af)  Begrijpelijk, na een week kappen is het tijd om de spiertjes wat rust te geven. Daarnaast -eigenlijk nog veel belangrijker- kan er op Zondag niet met luchtgereedschap of elektrisch gereedschap worden gewerkt vanwege de herrie. Dat zijn de afspraken met het dorp wat ik me goed kan voorstellen.

Vanmorgen ben ik wel met twee dames naar de rivier gegaan om marmer stenen te gaan halen. Die zijn gewoon met de stroom mee naar beneden gekomen, alle soorten en maten en... gewichten, wat het belangrijkste is. Het motto geldt... wat je kan dragen, kan je meenemen. Een kleine hindernis is dat je ze uiteraard zelf uit het water of van de zijkanten op moet vissen en dan nog wel heuvel op naar de auto moet dragen. De mooiste stenen zijn uiteraard het zwaarste en liggen op de meest ongelukkige plaatsen. Maar als je een beetje oplet zijn er heel mooie en goed bruikbare stenen te vinden ... kosten zijn wat zweet en een beetje benzine. Ik heb uitgerekend dat mijn auto zeker 5 man met bagage kan vervoeren. Doorgerekend heb ik dus plaats voor een kleine 300 kg stenen met inbegrip van het werkstuk waar ik mee bezig ben. Dat werksuk zal ongeveer 80 kg wegen als ik klaar ben.

Hoe verloopt de gemiddelde dag?  Wel, rustig, zeer flexibel, vaak heel erg stoffig en met de nodige "rustpunten" om samen te zijn, te eten en drinken.

De meeste van ons slapen in het dorp, tussen de 5 en 10 minuten wandelen van Campo vandaan. Er is een kruidenier/bakker met beperkte openingstijden (brood vanaf 0745) waar veel gebruik van wordt gemaakt. Ergens tussen 9 en 10 loopt iedereen op Campo binnen, pakt koffie of thee die klaarstaat, maakt een langere of kortere babbel en gaat aan de gang. Meestal... .is om 11 iedereen wel aan de gang. We werken op terrassen op de helling van het dal waarin het dorp ligt. Overal hoor je dus kloppen, hameren, schuren flexen of luchthamer. Stofwolken alleen op de bovenste twee terrassen omdat daar lucht en elektra is.

Tegen een is het eten, waarvoor een UITSTEKENDE kokkin vanuit het lager gelegen dorp hierheen komt. 's Avonds krijgt ze hoor hoeveel mensen willen eten en zij regelt inkoop en het koken. Altijd een voorgerecht, tussengerecht, hoofdgerecht en dolche (nagerecht). Ik heb hier alle dagen meer dan uitstekend gegeten. Een ruime hoeveelheid witte en rode wijn ( en water) ontbreekt nooit. Deze enorme hoofdmaaltijden zijn niet te vergelijken met de twee boterhammetjes die ik normaal eet. Voor de maaltijd wordt dan ook anderhalf tot twee uur uitgetrokken. Mochten mensen willen blijven werken is dat overigens ook geen probleem.

Na het eventuele uitbuiken is het weer aan de slag totdat... het goed is geweest. Dit varieert van persoon tot persoon. Sommigen vinden 5 uur mooi, voor anderen is zeven uur nog te vroeg. Na afloop is het niet ongebruikelijk om nog even aan de grote tafel te blijven hangen voor een glaasje of twee. Kappen maakt moe en van stof krijg je dorst.  Door de dag heen neem je even een paar minuten rust en loop je bij anderen langs om eens te kijken  Mooi om te zien hoe enorm gevarieerd men bezig is, van een grote donkere plaat met een golflandschap en een heel slank gestileerd mansfiguur van 2 meter lang, tot torso's, een marmeren fruitschaal (?..  ok )  en abstract werk.

Helemaal zonder avondmaaltijd gaat het natuurlijk niet, dus tussen acht en negen lopen we binnen bij het enige restaurant "Michel Angelo" Na de overvloedige middagmaaltijd is een kleine pasta of een ander tussengerecht meer dan voldoende met wat wijn om het weg te spoelen.  Een grote rekening, delen door het aantal mensen en klaar is klaar, niet moeilijk doen. Dat geheel eindigt meestal tussen 10 en half twaalf. Kortom enerverende, drukke maar relaxte dagen. Best uit te houden.

Tenslotte het moment van mijn dag was... een rustmoment.

1. Marlies Brandts:
    22 mei 2016
    Hoi Wolf,
    Ik kan me wel voorstellen dat jij het daar behoorlijk naar je zijn hebt.
    Ook leuk om de foto's te zien.
    Ben benieuwd naar het eindresultaat van je beeld!
    Groetjes,
    Marlies
  2. Mälvine Trepels:
    Hoi Wolf,
    Fijn om te lezen dat je de dagen op een aangenaam werkende manier kunt doorbrengen. Ook leuk om de foto's te zien :)
    Groetjes Mälvine
  3. Marian:
    23 mei 2016
    Niet te veel genieten van al dat lekkere eten, anders moet je een paar stenen achterlaten :) Overload.....
  4. Gerda:
    23 mei 2016
    Geniet met je mee Wolf, van je verhalen en de foto's. Hou ons op de hoogte.